Ürglooduse objektide andmete kuvamine

Ürglooduse objekt: Tikste oru allikaala ja Pokardi allikasVäljad: peida ,kuva
Kaitsealune alaTikste maastikukaitseala (KLO1000196)
NimiTikste oru allikaala ja Pokardi allikas
AsukohakirjeldusValgamaa. Helme vald. Tõrva linn. Oja ja Oru tänava ristilt viib jalgrada alla orgu. Allikas jääb Pokardi oja paremale kaldale, 70-80 m ülesvoolu allaminekukohast.
KaitseKaitse alla võetud Valga raj. TK otsusega nr. 67 5. VI 1964. 1998. a. on looduskaitse all Tikste org ja järv (pindala 15 ha). Kaitsmist väärib ka Pokardi allikas. 2005. aastast Tikste maastikukaitseala koosseisus.
KirjandusVaigre, G. 1979. Omavolitsemine Tikste orus. Ajaleht "Kommunist" 15. IX 1979, nr. 108.
Valgamaa Metsamajandi järelvalvepiirkonna looduskaitse objektid. 1986. Tallinn. Käsikiri, lk. 40-42.
Heinsalu, Ü. 1987. NSV koopad. Tallinn, Valgus, lk. 90.
Salm, H. 1998. Tõrva, Helme, Hummuli. Maalehe Raamat, lk. 29.
IseloomustusTikste org algab Helme kiriku varemete juurest ja kulgeb linna kagupiiril Oru t. paralleelselt. Org suubub lisaoruna Õhne jõe lammile, mis on kitsas moldorg. Laius on 150-200 m, soostunud lammi laius 20-50 m. Tikste ojal on olnud kaks vesiveskit. Oru sügavus suudmes 15 m, ümbritseva maapinna abs. kõrgus 65-75 m. Oru paremal veerul mitu Burtnieki lademe liivakivi paljandit ja allikaid. 1971. a. andmeil (A. Verte, R. Mokrik) oli oruveeru jalamil langeallikas, mis ilmselt hävis veehoidla rajamisel. Allika vooluhulk oli 0.08 l/s. Väike allikakoobas nn. Pokardi koobas on tänapäeval varisenud suudmega. 50 aasta eest olevat olnud sauna suurune. Tekkis allikavee uuristusest. Pokardi koopast läinud käik Helme kantsi ning seal on elanud mungad. Koopa kõrgus suudmes 90 cm, laius 75 cm. Koopakäik ligikaudu meetri ulatuses kulgeb sirgjooneliselt, külgedes sopistused, peale neid keerab käik vasakule. Koopast väljub Pokardi allikas, vooluhulk 1998. a. augustis oli 0,8 l/s. Allikavesi on koopa põhja üle ujutanud, vahetult peale koopast väljumist on allikaojale pandud puust rakked. Koobas asetseb Pokardi ojast u. 4 meetri kaugusel, oja paremal kaldal. Org lõpeb vana veski paisjärvega. Üks põhjavee väljakiildumiskoht on Kungla ja Oru t. ristilt alla minnes, kus maapind soostunud. Paljandid on Oru t. piirkonnas. Silt "Tikste org" on Kungla ja Oru t. ristis. Orus kulgevad matkarajad, mis haaravad kõiki paljandeid.
KoostanudH. Kink
E. Andresmaa
K. Erg
Seisund1979. a. rajati orulõigu algusesse paisjärv, mis uputas lammil avanevad allikad. Koopast avanev allikas hästi säilinud, kasutatakse veevõtu kohana.
TähtsusGeoloogiline, maastikuline, veekaitseline, turistlik. Põhjavee uuristava tegevuse tulemusena kujunenud koopad, tänapäeval hästi jälgitav.
UuritusA.Verte, R. Mokrik, 1971 - hüdrogeoloogilised uurimised;
Metsakorralduskeskus, 1986 - ülevaatus;
E. Andresmaa, M. Kõiv, 1998 - revisjoniülevaatus.
LoodusobjektAllikas
Asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses:Ava objekti asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses