Ürglooduse objektide andmete kuvamine

Ürglooduse objekt: Süvaoru müürVäljad: peida ,kuva
Kaitsealune alaVõhandu jõe ürgorg (KLO1000315)
NimiSüvaoru müür
AsukohakirjeldusPõlva maakond, Veriora vald. Võhandu jõe paremal kaldal. Juurdepääsuks tuleb Põlva-Värska maanteel asuva Reo sillast 250 m ida pool algavat metsateed sõita 1,1 km edelasse ja siis laskuda mööda rada jõeorgu, mis jääb ligikaudu 100 m kaugusele. Rada viib mööda paljandi allavoolu otsa üle jõe ehitatud purdele. Nii on juurdepääs paljandile ka vasakkalda heinamaalt.
KaitseOn kaitse all maastikukaitseala üksikobjektina. Kaitse säilitada. Märalätte kaljule viitavale sildile tuleks lisada ka informatsioon Süvaoru paljandi kohta ning kaugus Märalätte paljandini, sest praegusel juhul võib aru saada, et selle paljandi puhul on tegu kuivanud Märalättega. Tegelikult on Märalätte kalju 50 m Süvaoru müürist ülesvoolu.
KirjandusOn leidnud äramärkimist ainult detailsemates Võhandu ürgorgu käsitlevais töödes.
IseloomustusKaldajärsaku 40 m pikkusel lõigul paljanduvad kuni 2,5 m paksuselt Burtnieki lademe Abava kihistiku kollakashallid ja roosakaskollased liivakivid. Paljandi allavoolu osa on suhteliselt kõrgem ja puhta pinnaga. Sälkoruga eraldatud ülesvoolupoolne liivasein on sammaldunud. Paljand on jõest 10 meetri kaugusel ja tema jalam algab oru veerul 2-3 m kõrgusel.
Paljandi allavoolupoolses otsas on liivaseinas kuiv võlvja avaga koobas sügavusega 3,5 m. Koopa ava on 1,8 m kõrge ja alt 1,1 m lai. Koopa enda laius on 0,5 m, kõrgus püsib esimese 1,5 m ulatuses 1,8-1,5 m piires, siis aga väheneb laugjalt. Koopa põhi tagaseinas tõuseb, põhjas on varisenud liiv. Seinad on siledad. Koopa pikitelje suund on 160o. On küllaltki tõenäoline, et tegemist on inimtekkelise süvendiga, kusjuures on kasutatud liivakivis esinenud lõhe pinda. Kirjeldatud koopast mõni m ülesvoolu on teine kuiv 1 m sügavune uure ava kõrgusega ja laiusega altservast 1 m.
Paljandi keskosa alt , jõe pinnast 0,5 m kõrguselt, voolab välja veerohke allikas. Samal tasemel on teine allikas paljandi ülesvoolupoolse otsa juures, kuid viimasest tuleb vett vähem.
KoostanudA. Kleesment
SeisundRahuldav. Looduslike protsesside tulemusel on allunud kinnikasvamisele taimestiku vohamise tõttu. Sein on sammaldunud, mida on soodustanud sinna kraabitud nimed. Paljandi allavoolu otsas on silt viitega Märalätte kaljule.
TähtsusTeaduslik, rekreatiivne. Hea juurdepääsuga, kuid tagasihoidlike mõõdetega loodusobjekt.
UuritusUurijate poolt on leidnud vähest külastamist. Mõõdistati 1964.a. E.Varepi juhendamisel E.Hangu, E.Linkruse, E.Muuga ja L.Vassiljevi poolt. Geoloogiline kirjeldus tehti 1998.a. suvel A.Kleesmenti poolt, kui ta koos E.Pirrusega Võhandu maastikukaitseala objekte revisjonülevaatuse ajal külastas.
LoodusobjektPaljand (aluspõhja-)
Asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses:Ava objekti asukoht Keskkonnaportaali kaardirakenduses